Zárt a Legyen TereD! pályázat és projekteket zártak a 8.A osztályosok

A mai nap eseménye visszatekintés az elmúlt hónapok közös munkájára, a teljesített és nem teljesített feladatokra, arra a folyamatra, amelynek során egy-egy problémának a lehető legtöbb összefüggését és kapcsolódási pontját próbáltuk közösen felfedezni.

Annak, hogy projektekben együtt dolgozhattunk legfőbb értéke talán az volt, hogy a gyakorlati tevékenységek megvalósítása során tapasztalatokat szereztünk, a magunk felfedezéseinek örülhettünk, közös érdeklődési körben élményekben volt részünk.

Legyen TereD! mert szeretjük a Természettudományokat és díjazzuk a Digitalizációt

Az iskola természettudományos kísérletező szakkörének tartalmi és formai megújítása volt a cél. A programban szakköri foglalkozásokat, csoportos foglalkozásokat, 1-1 napos tanulmányi utakat szerveztünk. Rövidfilmet készítünk (ITT) annak bemutatására, hogy iskolai közösségünkben ma mit jelent tehetségesnek lenni.


A 8.A  osztályosok projektjeinek zárása

12 csapat mutatta be munkáját, történelmi témájú anyagokkal kezdtünk. Czagány Péter, Koncz András, Pfeiffer Csanád Péter Egyiptom és római háborúk című projektjében volt szó Caesarról, Kleopátráról és ilyen illusztris társaságban ki gondolná, de a szkarabeusz bogárról is.

Az ókori Görögország a történelem egyik legtöbbet kutatott területe. Fennmaradt írásos és tárgyi emlékeinek köszönhetően igen sokat tudunk erről a civilizációról, számos ismeret azonban nem feltétlenül ismert széles körben. Görög hagyatékunkról Mészáros Anna Rózália, Pajor-Vincze Anna kutatott.

Hegedűs Hédi, Somogyi Boglárka Kincső, Zentai Dániel Kristóf – hasonlóan az előző két csapathoz - szintén Mezeyné Szatmári Tímea tanárnő iránymutatásai mellett, Mitológiákkal foglalkozott, olyan történetekkel, amelyeket egy bizonyos kultúra igaznak hisz, és amelyekben természetfeletti események, személyek, lények szerepelnek. Játékuk a Legjobb ötlet kategóriában lett első helyezett.

Két csapat önállóan készült:

Az atombombákról tudhattunk meg többet Tátray Zoltán Domokostól és Tóth Barnabástól. Bomba jó választás volt!

Nem kellene óriási erőfeszítéseket tenni azért, hogy környezettudatosabban, fenntarthatóbban éljünk. Ha például tartósabb, hatékonyabb, természetesebb tárgyakat vásárolunk - vagy minimálisra csökkentjük vásárlásunkat, és csak azt vesszük meg, amire valóban szükségünk van -, már sokat tettünk ökológiai lábnyomunk csökkentéséért, azért, hogy Földünk tisztább és élhetőbb legyen. Ezt egészen biztosan így gondolják Börcsök Flóra és Lippai Berta Gabriella is, akik a komposztálással kapcsolatban állították össze bemutatójukat, készítették el totójukat.

Érdekesség, hogy a Petőfi Rádió 2007-ig adott vízállásjelentést, Magyarország hajózható folyóira kiterjedő, vízállással kapcsolatos információkat tartalmazó hírblokkban. Szüleink még naponta hallhatták a rádióban, hogy „Hajóvonták találkozása tilos!” Sok évvel később indult el a Kossuth Rádió napi vízállásjelentése hasznos információkat szolgáltatva a hajósok, vízitúrázók, horgászok számára. Bilicki Márk, Malinovszky Miksa József, Zentai András Botond igazi természetbúvárok, ők a Tisza kincseit kutatták Molnár Katalin tanárnő iránymutatása mellett. Gyönyörű filmet készítettek, elnyerve ezzel a hallgatóságtól a Legjobb kivitelezés díját.

Farkas Dominik, Kiss János Pál, Gárdián Attila és Mórocz Gergő Tóth Károlyné tanárnővel kezdték el a közös munkát és Tráserné Horváth Annamária tanárnővel tapasztalták meg, hogy egy projekt megvalósításának tervezése és ütemezése mennyire fontos. A kriptovaluták világát kutatva sok projektötlet még megvalósításra vár, de a csapatnak köszönhetően ma az osztály saját valutával /crypto TTF :)/ jutalmazhatta a legjobbakat, Őket a Legérdekesebb téma kategóriában.

Kiss Eszter, Rózsa Anna Luca, Mojzes Kata mindannyian olyan otthonokban élnek, ahol a lakók számára fontos a környezettudatosság, olyan energiaforrások alkalmazása, amelyek a Nap melegét hasznosítják. Tóth Károlyné és Tráserné Horváth Annamária tanárnők segítségével kalandoztak a napelemek világában. Kalandozásuk és poszterük jutalma a Legjobb tervezés volt.

A Balaton élővilága Sebők Zoltán Benedek és Vadas Olivér fantáziáját mozgatta meg, s Bányai Judit tanárnő iránymutatása mellett készült párbeszédük informatív és szórakoztató is volt.

A bemutatók éppen ebédidőben zajlottak, így különösen ínycsiklandozó volt a francia konyha kínálata Mészáros Maja és Somorjai Janka tálalásában. A francia gasztronómia világszerte híres a minőségének és változatosságának köszönhetően és ezt Kissik Noémi tanárnő franciául is tanítja a lányoknak. Bon appétit! Köszönjük a kóstolót és a Legjobb előadást!

A kiegyensúlyozott táplálkozás sok egészségügyi előnnyel jár, csökkenti a leggyakrabban előforduló cukorbetegség, szív- és érrendszeri problémák kockázatát, jó közérzetet biztosít. A vegetáriánus életmód rejtelmeibe Kisházi Réka és Sári Flóra Molnár Katalin tanárnő segítségével vezetett be bennünket. Igazi projektmunka volt! Interjúval, filmmel és több mint 150 értékes kérdőíves visszajelzéssel.

Nem kel tészta kovász nélkül, nem sül belőle kenyér,
Kovász nélkül a kalács lapos marad, mit sem ér, …

szól a gyermekvers a kovászról, amely életet ad a kenyérnek. Balogh Panna, Vőneki Tímea és Varga Veronika Molnár Katalin tanárnő iránymutatása mellett sütött, főzött. Jó dolgok sültek ki belőle! :)

Őszintén reméljük, hogy mindenki számára öröm volt hallgatni a beszámolókat, ezzel is felelevenítve a közös munka emlékezetes perceit.

Köszönjük mindazoknak, akik segítettek, velünk töltötték ezt koradélutánt!

Szeretettel a 8.A és a Legyen TereD! szervezők!

 

A Nemzeti Tehetség Program Facebook (https://www.facebook.com/nemzetitehetsegprogram.1823) és Instagram (https://www.instagram.com/nemzetitehetsegprogram/) oldalain a legfrissebb információk, felhívások, eredmények érhetőek el.

#nemzetitehetségprogram, #mindentehetségszámı́t