SWAP diákmobilitás – Görögország

A 2020-2021-es tanévben indult útjára SWAP projektünk /Students Against Water and Air Pollution (diákok a víz és levegő szennyezettsége ellen)/. Az Erasmus+ KA229 típusú diákmobilitást támogató pályázatában több mint harminc tanuló és 8 pedagógus kezdte meg a közös munkát a Karolina Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium-ban.

Négy iskolát, négy országot (Belgium, Spanyolország, Görögország, Magyarország) érint ez a közös pályázat, melyben a tudásmegosztás sokáig csak az online térben tudott megvalósulni.
A 2021-2022-es tanévben – átütemezést kérve – a mobilitási programok szervezése is elkezdődhetett, így iskolánk diákjait 2021. november Belgiumban jártak, 2022. májusában pedig Görögországba látogathatnak.

A résztvevők beszámolója napról napra ITT követhető, képekkel, érdekességekkel jelentkezünk.

2022.05.14.

Esőre ébredtünk, Arta felett a felhők is sajnálták, hogy eljövünk. … A mai délelőttről sajnos két rossz hírünk is van. Az első, hogy szobáink belépőkártyáit ¾ részben (csak a lányok szobáinak kártyáit) elfelejtettük leadni, de jó a rosszban, hogy még időben észrevettük és a buszpályaudvaron rábíztuk egy kedves buszvezetőre. A második, hogy a Korinthoszi földszorost átszelő Korinthoszi-csatornát ismét elszalasztottuk. Láttuk, de nem tudtunk képet készíteni róla. :(

Görögország fővárosa kárpótolt a fentiekért. Szállásunk az athéni Akropoliszhoz közel található, erkélyéről látszik az ókorból származó épületegyüttes, az európai civilizáció és demokrácia jelképe. Az „akropolisz” kifejezés görögül „magasvárost”, „fellegvárat” jelent, és utalhat a számos természetes erődítményre, amelyeket Görögország sziklás, magas területein építettek, de az athéni Akropolisz mindezek közül a legismertebb. Diákjainknak ismert a történet, latin örökségünk tantárgyból sok-sok ismeretük van már a görög‑latin kultúráról.

Az Akropolisz legmagasabb pontján található  Parthenon-t Pallasz Athéné tiszteletére építették. Egészen a 18. század végéig viszonylag épségben fennmaradt, bombázásának történetéről ITT többet is megtudhatunk. A kecses, attikai ión stílusú épület az Erekhtheion i.e. 421 és i.e. 406 között épült. A hagyományok szerint azon a helyen épült fel, ahol Athéné és Poszeidón versengése zajlott a város védnökségéért. „Az Akropolisz déli lejtőjének két jelentős műemléke közül - a másik a Herodes Atticus odeon - a Dionysos Eleuthereus színház az ókori Görögország egyik legkorábbról fennmaradt szabadtéri színháza, mely a Dionysos isten tiszteletére szervezett vallási játékok, ünnepségek, fesztiválok eseményeinek adott otthont.” …

City Sightseeing Athens, Piraeus & Beach Riviera Hop-On Hop-Off Bus Tours - A hop-on hop-off városnéző buszos túrán lehetőségünk volt megnézni a „kötelező” látnivalókat, meghallgatni (angolul) a legfontosabbakat. Az ez egyik megállónál hop-off és máris a National Garden, Athens –ban találtuk magunkat. A királyi kertet Amalia királynő rendelte meg 1838-ban, Friedrich Schmidt német agronómus tervezte, aki több mint 500 növényfajt és különféle állatokat hozatott, köztük pávákat, kacsákat és teknősöket. Sajnos sok növény számára a száraz mediterrán éghajlat túl zordnak bizonyult, és nem élték túl a betelepítést. Sétáltunk egy nagyot a kertben, azután hop-on és már a szállásunkon is találtuk magunkat.

A héten el voltunk kényeztetve az ételekkel, sok zöltségfélét fogyasztottunk, tengeri herkentyűket ettünk, a folyadékpótlásra is figyeltek vendéglátóink. Ma estére és holnapra magunk gondoskodtunk minderről. De jó is lenne holnap este egy jó magyar leves mellett elmesélni az élményeket. Holnap, holnap, holnap más otthon leszünk. …

2022.05.14. publikus képei (picturesITT érhetőek el.

2022.05.13.

Aki figyelmesen követte beszámolóinkat jól tudja, hogy a vizsgálandó vízminták 4 helyről álltak rendelkezésre: springs of the river, river in the town, estuary of the river and cave. A vizsgált tulajdonságok, paraméterek a következők voltak: water temperature, pH value of the water, total hardness, ammonium, nitrate, nitrite, phosphase.

A közös munkát a MACHEREY-NAGEL VISOCOLOR® SCHOOL kiadvány segítette, a program összeállítását, szakmai vezetését a Peta iskola kiváló tanárainak és Effimia Karagianni - Head Teacher-nek köszönhetjük. A csoportok a mai nap délelőttjén számoltak be tapasztalataikról, értékelték az eredményeket és egy közös fotomontázs elkészítésére is sor került (https://www.canva.com/hu_hu/), a héten készült képekből, flora and fauna (https://www.conserve-energy-future.com/what-are-flora-and-fauna.php).

Egy közeli étteremben (Πάει Καιρός) ebédeltünk, a friss, ízletes és főként laktató ételek mellett lélegzetállítóan gyönyörű volt a kilátás a Pournari mesterséges tóra. Fényképezkedtünk, ismerkedtünk a helyiekkel, s ha valakinek éppen kedve támadt – mert volt ilyen :) – az hintázhatott az étterem melletti játszótéren. Lassan elkezdődött a búcsúzkodás is. Apróságok cseréltek gazdát, ajándékok, meglepetések kerültek elő a kis csomagokból. Izgatott beszélgetés folyt arról, hogy ki, mit vegyen fel az esti búcsú partira, lesz-e tánc, milyen számokat fognak játszani. … etc.

Mivel a program elég sűrű volt ezen a héten, a mai volt az első és egyben utolsó szabad délutánunk Artában. Sétáltunk a városban, ettünk egy sütit, gondoltunk az otthoniakra is, vettünk néhány apróságot. A sétálóutca Saint Demetrius church temploma igazi ékszerdoboz a város szívében, sokak találkozási pontja, nekünk ma a egy kis lelki béke. …

Az idő könyörtelem múlásával elérkezett az este is. Frissen, csinosan érkeztünk a partira, s zorba-t ugyan nem táncoltunk, de ízelítőt kaptunk a görög táncokból, hogy azután közösen ropjuk Shakira-ra, Marco Marchesi-re. ... De volt itt Limbo hintó és Szerelem vonat is. ... A nap legcsodásabb percei voltak ezek. … Az örömtől, boldogságtól, meghatottságtól kicsorduló örömkönnyek voltak, amelyekkel búcsúztak egymástól a fiatalok. … Oly sok ilyet látott már, mégis a torkában érezte a gombócot e sorok írója is. Szívet, s lelket melengető, érzelmi cunami. …

Görögország természeti kincseiről kaptunk ízelítőt a Peta iskola diákjaitól, lelkes tanáraitól az elmúlt napokban. A természeti szépségek mellett az emberi szépséget is megtapasztaltuk. Önzetlenség, szeretet, odaadás, sugárzó boldogság. … Életre szóló élmény volt, köszönjük szépen!

2022.05.13. publikus képei (pictures) ITT érhetőek el.

2022.05.12.

A Peta iskolába ma reggel is tolató busszal érkeztünk. Oly keskeny /narrow :)/ a feljáró az iskola épületéhez, hogy a busz az utolsó szakaszt tolatva teszi meg az iskolakapu bejáratáig. Ma tanítási nap volt, a mi csoportunk foglalkozásai igazodtak az iskola életéhez, a tanórákon feladatokat végeztek a diákok, videókonferencián vettek rész, a szünetekben pedig ismét a labdajátékoké volt a főszerep.

A feladat a projektben részvevő országok nemzeti parkjainak digitális bejárása volt. Az eTwinning Twin Space használatával kellet Google térképet készíteni a vegyes összetételű csapatoknak, valamint az ökoturizmus témájában tehettek fel kérdéseket a diákok egy videokonferencia keretében.

A fenntartható turizmus (ökoturizmus) igen komplex fogalom, az idegen forgalom és a környezet kapcsolatára vonatkozik és egész Európában központi fogalma a természetvédelmi és környezetvédelmi projekteknek. Így például a LIFE program keretében, a 2021-2027-es időszakban nagy jelentőségű élőhely-rekonstrukciók és fajmegőrzési programok valósulhatnak meg. Reméljük, ezekről majd mi beszámolhatunk a következő találkozásokon.

Art with trash: making souvenirs (glass jars) – üveget festettünk, miután közösen ebédeltünk, megkóstoltuk a helyben készített ételeket, amelyeket a fogadó diákok anyukái varázsoltak az asztalra. A mousaka nagy sikert aratott, de volt itt minden mi szem-szájnak ingere, sajtos, cukkinis, spenótos pite, egy igazi görög sweet bomb a Kataifi In Greek: Καταϊφι, etc. ..

Az üvegfestés nagyon kellemes hangulatban telt. Amíg készültek a kreatív alkotások a gyerekek beszélgettek, a tanárok megosztották egymással tapasztalataikat, közben kiderült az is, hogy milyen közös kapcsolódási pontok vannak a zene területén. Ed Sheeran úgy tűnik sokaknak nagy kedvenc, de választottak a tanulók görög és magyar számokat is.

Az iskolában eltöltött nap végeztével egy, Arta szívében lévő tónál vettek a gyerekek vízmintát. Ez volt az utolsó hely, ahol vizsgálni kellett a víz tisztaságát, tulajdonságait, a holnapi napon – szintén az iskolában – elemzik és értékelik az eredményeket, elkészítik azt a közös produktumot (meglepetés), amelyhez egész héten gyűjtögették az anyagokat.

Pirospozsgás, mosolygós arcok, pizzázással zárjuk a mai napot. … Kalinychta!

2022.05.12. publikus képei ITT érhetőek el.

2022.05.11.

„narrow” – Ezt a szót ma egészen biztosan minden résztvevő kiejtette legalább egyszer angolul és egyszer az anyanyelvén. Az Amvrakikos Wetlands National Park védett területének felfedezése Koronisia látogatásával kezdődött ezen a napon. A sziget az Amvrakikos-öböl közepén, a Logarou lagúnánál található, egy keskeny /narrow :)/ átjáró köti össze a parttal, melynek hossza 6,5 km. Az Amvrakikosz-öböl, egy zárt belső tenger, Aktionnál keskeny csatornával van összeköttetésben a Jón-tengerrel. A Louros és az Arachthos az a két nagy folyó, amely az öbölbe ömlik, és több mint 20 lagúnát alkot. Mindössze néhány lépést kellett csak tenniük a gyerekeknek ahhoz, hogy vízmintát vegyenek a lagúnából (tengerparti tavakból) és a tengerből.

Koronisia tengerpartja a mai napon a magyar vendégek csodálatától volt hangos. Hárman közülük bizony megmártóztak a tengerben annak ellenére, hogy még nincs strandidő és a szél is erősen kezdett el fújni. Az eseményről kérjük ne keressen a kedves olvasó publikus képeket, de higgye el e sorok írójának, hogy felejthetetlen élményben volt részük a legbátrabbaknak (is).

Az egész napunk ennek a vidéknek a felfedezéséről szólt. A Kopraina 0510 világítótoronyból – kőből épült és két részből, egy 9 méter magas toronyból valamint a világítótestek házából áll – messzelátóval hozhattuk közelebb a helyi madárvilág néhány példányát. Helyben, egy prezentációban mutatták be mindazt a csodát – állatokat, növényeket, a lagúnák és a tenger lenyűgöző világát – amellyel egész évben találkozhat az, aki felkeresi ezt a természetvédelmi területet.

Több ezer állat és növényfaj él szimbiózisban itt, évente sok százezer madár lel menedékre. Kacsák, kócsagok, pelikánok, flamingók, bölömbikák, kormoránok réti sasok.

Az itt elérhető tengeri herkentyűk közül sprattot, tintahalat és rákot fogyaszthattunk ebédre. Nem mindenkinek ízlett ugyan, de mindent megkóstoltunk, kipróbáltunk. Kagylókat, csigákat gyűjtöttünk és amikor már nagyon-nagyon fáradtak voltunk a Center for Environmental Interpretation and Interactive Digital Information of the Amvrakikos Gulf-Lefkada Management Body előadásán bóbiskoltuk végig az összefoglalót. A parti séta és egy kézműves fagylalt felélénkítette a társaságot, de a nap végére annyira, de annyira elfáradtunk, hogy már vacsorázni sem volt erőnk. … Lívia néni nagymamájának receptje alapján, az ismeretlen ismerős sós rudacskával álmodunk. ... :)

2022.05.11. publikus képei ITT érhetőek el.

2022.05.10.

A kora reggeli kelés kissé megzavart bennünket. Volt aki el is aludt, de szelíd ébresztésre :) mindenki az előző esti instrukcióknak megfelelően – hosszú nadrágban, túracipőben, esőkabáttal a hátizsákban – felszerelkezve, 7 órakor a hotel előtt várta azt a buszt, amelye a National Park of Tzoumerka régióba vitte el a csapatot ezen a csodás napon.

A Nemzeti Park, Peristeri és Arachthos-szurdok, egy körülbelül 820 négyzetkilóméternyi nyílt területe, Görögország nyugati részén, Trikala, Arta és Ioannina régiók között, nyugaton az Arachthos folyóval és keleten az Acheloos folyóval. Egy hatalmas szabadtéri folklórmúzeum, melyben kőhidak, kulturális emlékek, hagyományőrző települések, páratlan harmóniával párosulnak, gyönyörű tájakkal, meredek hegyekkel, szurdokokkal, barlangokkal. Ezen a kivételes helyen az Acheloos-völgy (Acheloos Valley) megmentésére és népszerűsítésre indított kezdeményezés (2021.) a természeti értékekre és a fenntartható fejlődésre fókuszáltan azt hangsúlyozza, hogy fejlesztéseket végezni csak a környezet tiszteletben tartásával lehet és szabad.

Az Agrafa régió teljes autonómiájáról híres. Az ágrafa szó fordítása íratlan, ami azt jelenti, hogy nem regisztrált vagy feltérképezetlen. A közép-görögországi oszmán megszállás alatt az oszmánok ezt a vidéket nem tudták meghódítani, így a területet és annak lakosságát nem jegyezték fel a szultáni adójegyzékben. Ennek eredményeként az emberek általában szabadon intézhették üzleteiket és szokásaikat az oszmán befolyás nélkül, ahogy akarták. …

A tanulók ma – tanáraik befolyására :) – kevésbé intézhették szabadon az ügyeiket, mert feladatuk volt. Az Anemotrypa Cave vizének tanulmányozása, illetve a Plaka bridge-nél nyert víz kémiai tulajdonságainak vizsgálata. A vártnál szerényebb lelkesedéssel és kevesebb vízmennyiséggel, de azért megvalósultak a mérések. Az eredményeket, és tapasztalatokat még a héten, a programzárás előtt megosztják majd egymással a résztvevők.

Gyalogtúránk (hiking) Pramanta-ból indult. Lelkes túravezetőnk szédületes tempóban vezetett fel bennünket több száz méter magasságba a falu feletti fenyőerdőn át. (Az 1967. évi Richter-skála szerinti 6,4-es erősségű földrengést, mely jelentős károkat okozott a régióban ebben a kis faluban észlelték a legnagyobb intenzitásúnak.) Amikor a falu lakossága megnőtt és a szántó nem volt elegendő, különböző részeket irtottak ki művelés céljából. Amikor a művelés leállt, az erdő újraerdősödött, és elérte jelenlegi formáját. Utunkon a Stroggula jellegzetes formájú gyönyörű hegycsúcsát csodálhattuk (2112 m), mely Pramanta védjegye és a hegymászók kedvenc csúcsa. Minden évszakban lenyűgöző és minden oldalról látható, valóban magával ragadja a szemet.

Ebben a kivételes környezetben elfogyasztott estebéd, visszatérésünket követően Arta városában a közös vacsora, az együtt töltött nap emlékei sokáig velünk maradnak. Ittlétünkért hálásak vagyunk. …

2022.05.10. publikus képei ITT érhetőek el.

2022.05.09.

Walking tour of Arta – Szerepelt a programleírásunkban, s lám mindjárt találtunk is hozzá egy kisfilmet (lsd. ITT), amelyen tényleg láthatjuk azokat a helyeket, amelyeken ma jártunk. De amit egészen biztosan csak élőben tapasztalhatunk az a narancsligetek felől érkező, kellemesen édeskés illat. … A reggeli órákban sétáltunk a város utcáin. Rendezett kirakatú üzletek, kávézók, éttermek, más-más halvány árnyalatra festett házak között, melyek kissé rendezetlen erkélyein száradtak a mosott ruhák. Mindent beragyogott a nap, élveztük a virágok színeinek tisztaságát, az emberek mosolyát, vendéglátóink kedvességét. Nem minden tökéletes az utcákon és a házak cseppnyi udvarain, de a Historical Bridge of Arta tekintélyt parancsoló látványa feledteti mindazt, ami a szemnek nem igazán kedves.

Az Arta-kőhídat (görögül: Γεφύρι της Άρτας) az évszázadok során sokszor átépítették, kezdve római vagy talán régebbi alapokkal; a jelenlegi híd valószínűleg 17. századi oszmán építmény. Az Arta hídja című népballada az építés során történt emberáldozatok történetét meséli el. A balladából számos görög közmondás és szokáskifejezés keletkezett „Amit nappal felraktak ott, estére mind leomlott.” Nem ismerős kicsit? :)

Arta régészeti gyűjteményét 1973-ban hozták létre, és a 13. századi Paregoretissa templomban kapott helyet. A gyűjtemény most egy vadonatúj, erre a célra épített múzeumépületbe (Archaeological Museum) került, amely 2009-ben nyílt meg. Az új múzeumépület a folyó partján, a történelmi híd közelében található. A gyűjtemény nagy része az ókori Ambracia város falain kívül található két temető ásatásaiból származik (keleten és délnyugaton), olyan középületekből, mint a kis és nagy görög színház, Apolló temploma és a Prytaneion, házak és egyéb épületmaradványok.

A Byzantine Church of Parigoritissa vagy Paregoretissa templom (görögül: Παναγία ἠ Παρηγορήτα, "metroutanthnaσgia") kb. 1290-ből Epirus despotája, 1578-ban női kolostorként tartják nyilván. A templom egy hatalmas, téglalap alapú, háromemeletes épület, lapostetőjének minden sarkán négy kisebb kupola és egy-egy lámpás is található. Belső dekorációja gazdag, a karzatok szintjéig márványburkolattal, felette kiterjedt mozaikokkal és freskóval. A kupolán a Pantokrator mozaikja, angyalokkal körülvéve, a dob ablakai között a 12 próféta. Az oltárban Ananias festő 16. századi freskói maradtak fenn, míg a főtemplomot 17. századi freskók díszítik.

A városnéző séta utolsó állomása a Castle of Arta  volt. A vár a bizánci építészetre jellemző jegyekkel, a 13. században épült Epirus uralkodó családja, Komnénosz kezdeményezésére. Az Oszmán Birodalom megszállása során a kastély elvesztette jelentőségét. Hosszú ideig börtönként használták, amelyben Makriyannis tábornok – az 1821-es görög forradalom hősei között tartják számon – raboskodott.

A közös ebédet délutáni szieszta követte, hogy értő figyelemmel tudjunk majd koncentrálni a Peta Iskola szakmai rendezvényén. Találkozásunk az iskola tanulóival feledhetetlen élmény volt, oly kedvesen, lelkesen fogadtak. A bemutatkozást és a közös udvari játékot követően szakmai útmutatót kaptak a tanulók a “The Water around us” projekthez, megalakultak azok a csoportok, amelyekben együtt dolgoznak majd az elkövetkező napokban.

A községben egy hangulatos éttermében vacsoráztunk miután megcsodáltuk a lemenő napot a petai csata emlékművének egy sziklán található kilátójából és fényképezkedtünk a Szent György-templom 1850-ben épült, és természetesen műemléki védettséget élvező épületénél.

Élményekben gazdag, tartalmas napot zártunk. A gyerekek angolul beszélgettek egymással, a közös program, étkezések és a játék (volleyball, basketball) öröme eloszlatta a félénkséget. …

2022.05.09. publikus képei ITT érhetőek el.

2022. 05. 08.

Kis csapatunk (5 diák és két kísérő tanár) vasárnap reggel izgatottan várta a Wizz Air Budapest-Athén járatának indulását a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2B terminálján. Ketten közülünk az „első repülők” lelkesedésével, akik rögtön 1126 km távolság megtételére vállalkoztak nem egészen két óra alatt. /Az első repülés során 1903-ban Orville Wright 39 métert repült 12 másodperc alatt. :)/

Szeged felett repültünk el a felhők mögött, hogy Szerbia, Bulgária, Észak-Macedónia légterét érintve végre Görögország fölé érve megpillanthassuk az Égei –tenger kékségét, az Attika félszigeten elterülő Athén hatalmas városát. Végső úticélunk a mai napon Arta városa volt, amely Görögország egyik legszebb régiója, a Tzoumerka hegység és az Amvrakikos-öböl között helyezkedik el, … Athéntól 347 km-re. Két buszjárattal, közel hat órás volt az utazás, amely talán azért sem tűnt olyan rettenetesen hosszúnak, mert társaságunk adódott, a Belgiumból és Spanyolországból érkező csapatokkal osztozhattunk az ülőhelyeken. A távolsági járatokon az ülőhelyek számozottak, ezt nem tudtuk, és mivel elsőként mi választottunk igazán jó helyünk volt. :)

A Saronic-öböl, majd a Korinthoszi-öböl partján vezetett az útunk. Sajnos a Korinthoszi földszorost átszelő Korinthoszi-csatornát nem sikerült lencsevégre kaptunk, de visszafelé majd szemfülesebbek leszünk. Valóban oly keskeny, mint mondják, már megépítésekor is csak a kor átlagos méretű hajóinak átbocsátására volt alkalmas. Bár kis szélessége és sekély vize nem teszi lehetővé, hogy a mai modern hajók áthaladhassanak rajta, jelentős forgalmat bonyolít.

A naplemente a Rio–Antirrio Bridge-nél érte az utazókat. Olyan volt a táj, mint egy mesebeli festmény. … A Rio–Antirrio hídat (görögül: Γέφυρα Ρίου–Αντιρρίου) egy nappal a 2004. évi athéni nyári olimpia kezdete előtt, 2004. augusztus 12-én adták át a forgalomnak, ez előtt valamivel korábban az augusztus 7-én tartott megnyitóünnepség során elsőként az olimpiai lángot szállítók keltek át rajta.

Az Arta környékén lenyűgöző hegyek találhatók, lucfenyőkkel, termékeny síkságokkal, sebes folyókkal és lagúnákkal, fontos ökoszisztémákkal. A késő esti órákban érkeztünk és nagyon várjuk, hogy nappal is megismerhessük.

2022.05.08 publikus képei ITT érhetőek el.