Kompetenciamérés

A KOMPETENCIAMÉRÉSRŐL

A mérésben alkalmazott feladatok nem a tudástartalom elsajátításának mértékét mérik, a felmérés nem az adott tanévi tananyag ismeretanyagának számonkérése, hanem azt vizsgálja, hogy a diákok a közoktatásban addig elsajátított ismereteket milyen mértékben tudják alkalmazni a mindennapi életből vett feladatok megoldásában.
szövegértés területen  például a különböző szövegekhez (elbeszéléshez, rövid történethez, magyarázó szöveghez, menetrendhez vagy éppen egy szórólaphoz) kapcsolódó kérdések jellemzően az információk visszakeresését, következtetések levonását, kapcsolatok felismerését vagy a szöveg részeinek vagy egészének értelmezését várják el a tanulóktól minden évben.
matematikai eszköztudás területén pedig az alkalmazott feladatok valamilyen életszerű szituációban megjelenő probléma matematizálását, megoldását és a megoldás kommunikálását kérik a tanulóktól a matematika különböző területeit érintve (mennyiségek és műveletek; hozzárendelések és összefüggések; alakzatok síkban és térben; események statisztikai jellemzői és valószínűsége).

A 2021/2022-es tanévben valódi mérföldkőnek számító változás következett be a Magyarország pedagógiai mérési rendszerében. Korábban az országos mérések rendszere a szövegértési képességet, a matematikai eszköztudást, valamint az idegen-, illetve célnyelven nyújtott tanulói teljesítményt vizsgálta. A változás két szempontból is jelentős volt. Egyfelől a rendszer kiegészült a természettudomány kompetenciaterülettel, másfelől teljes mértékben átköltözött digitális médiumra, azaz az országos méréseket a tanulóknak online felületen kell teljesíteniük. A mérések értékelése központilag történik.

Az Országos kompetenciamérésről további információkat az Oktatási Hivatal honlapján találhat.
 

EREDMÉNYEINK

A mérési rendszer fejlődésével a mérés eredményeinek feldolgozása is folyamatosan fejlődött.

2023/2024. tanév

A mérés területei: szövegértés, matematika, természettudomány, idegen nyelv, célnyelv, kísérleti történelem és digitális kultúra
A résztvevők: 4-11. évfolyamos tanulók.
A mérés digitálisan történt.

Végleges eredmények: A mérések végleges eredményei az adatok kiértékelését követően lesznek elérhetőek várhatóan 2025 tavaszán.

Előzetes iskolai eredmények: Az egyes évfolyamok előzetes mérési eredményei (a kísérleti mérések, a 4. és 5. évfolyam mérései, illetve a 9-11. évfolyam nyelvi mérései kivételével) az adott évfolyam mérési időszakának lezárását követő héten válnak elérhetővé.

Az iskoláknak a https://okm.kir.hu/meres_igy felületen lehetőségük van megtekinteni, elemezni és letölteni a hozzájuk tartozó összes tanuló előzetes eredményét, ezzel lehetőséget teremtve a további iskolai feldolgozásra, az iskola pedagógiai feladatainak támogatására.

Előzetes tanulói eredmények: Az egyes évfolyamok előzetes mérési eredményei (a kísérleti mérések, a 4. és 5. évfolyam mérései, illetve a 9-11. évfolyam nyelvi mérései kivételével) az adott évfolyam mérési időszakának lezárását követő héten válnak elérhetővé a TehetségKapu portálon.

Az eredmények megtekintéséhez a következő adatok szükségesek:

2022/2023. tanév

A mérés területei: szövegértés, matematika, természettudomány, idegen nyelv, célnyelv
A résztvevők: 4-11. évfolyamos tanulók.
A mérés digitálisan történt.

Végleges eredmények: A 2022/2023. évi mérések országos és feladatellátási hely szintű mutatói a Digitális Országos Kompetenciamérés adatvizualizációs felületén érhetők el. Külön intézményi és feladatellátási helyi jelentések a 2023-as mérésről nem állnak elő.

A végleges tanulói eredményeket az iskolák az Intézményi Gyorsvisszajelző felületen ismerhetik meg, ahol lehetőségük van megtekinteni, letölteni és elemezni a mérés időpontjában hozzájuk tartozó tanulók végleges mérési eredményeit.

A 4. és 5. évfolyamon megvalósult szövegértés és matematika kísérleti mérések kiértékelése során szerzett tapasztalatok felhasználásra kerültek az idei mérés összeállításakor, hogy lehetőség legyen az eredmény összehasonlítására a közös képességskála segítségével. Mivel a 2022/2023-as kísérleti mérés esetén ezt nem lehetett megbízhatóan megtenni, így a végleges eredmények a két évfolyamon nem elérhetők.

Előzetes iskolai eredmények: Az iskoláknak a https://okm.kir.hu/meres_igy felületen lehetőségük van megtekinteni, elemezni és letölteni a hozzájuk tartozó összes tanuló előzetes eredményét, ezzel lehetőséget teremtve a további iskolai feldolgozásra, az iskolai pedagógia feladatainak támogatására.

Előzetes tanulói eredmények: A bemeneti és kimeneti mérések előzetes tanulói eredményei (a 4. és 5. évfolyam kísérleti mérései kivételével) az egyes mérési események kódjának és a tanuló mérési azonosítójának megadásával a TehetségKapu portálon érhetők el.

2021/2022. tanév

A mérés területei: szövegértés, matematika, természettudomány, idegen nyelv, célnyelv
A résztvevők: 6., 8. és a 10. évfolyamos tanulók.
A mérés digitálisan történt.

2008 – 2021. közötti időszak

A mérés területei: szövegértés, matematika

A résztvevők: 6., 8. és a 10. évfolyamos tanulók
A mérés papír alapon történt.

A mérés területei: idegen nyelv

A résztvevők: 6. és 8. évfolyamos tanulók
A mérés papír alapon történt.

  • Az idegen nyelvi mérés országos eredményei IDE kattintva érhetők el.
  • Intézményi jelentés nem készült.
  • Tanulói elemzés nem készült.

Idegen nyelvi mérések eredményeink 2021-ig.

2015/2016 6. évfolyam.pdf
2015/2016 8. évfolyam.pdf
2017-2018 - Idegennyelv.xlsx
2018-2019 - Idegennyelv_eredmények_2018-2019.xlsx
2019-2020 - a mérés elmaradt
2020-2021 - IDEGENNYELV_2021_6_osztály és IDEGENNYELV_2021_8_osztály