Április műhelynapunkon a sándorfalvi Déli Blokk motoros egyesület (www.deliblokk.hu, https://hu-hu.facebook.com/DeliBlokk)
tagjai jöttek el hozzánk, és közlekedés biztonsági nap keretében megmutatták a biztonságos motorozás jogi, technikai, tárgyi feltételeit,
felhívták a figyelmünket a fizikai, jogi, mentális felkészültség jelentőségére még akkor is, ha utasok vagyunk. Berta István, az egyesület
elnöke Power Pointos előadásában a motorozás történetén át a motorok sokrétű felhasználásán keresztül finomította a bennünk élő
előítéletet a vad motorosról. Tapogattunk protektoros dzsekiket, kesztyűket, különféle bukósisakokat, néztünk videókat, és a legvégén
6 különböző típusú motorral utasként próbáltuk ki az elméleti órán elhangzottakat. A diákok ismereteit és attitűdjeit kérdőívekkel
mértük fel a hétvége elején és végén.
A napfényes tavaszi idő tökéletes hangulatot, és kedvet teremtett mindenhez. A motorosok különböző motorjaik mellett egymástól eltérő
életkort és stílust képviseltek - mindannyian nagyon kedvesek, és segítő készek voltak, és velük tartott két motoros feleség, anyuka is. :)
Értékelésünk szerint ez egy olyan műhelyhétvége volt, ami maradéktalanul tetszett mindenkinek :-D
Itt elérhető az előadás anyaga Power Pointban:
A képekre kattintva nagy számú galéria nyílik:
Márciusi műhelynap
2015. március 6-án, pénteken 15 órakor a Nagy tornateremben a Nemzeti Kulturális Alap támogatásának köszönhetően
a Smárton Trió és Mózes Tamara rendhagyó interaktív jazz órát tartott az érdeklődőknek Gimme Jazz! címmel.
Az ősi afrikai doboktól jutottunk el a Kis kece lányom 3 féle feldolgozásáig - közben megtanultuk a titkos jeleket, amivel
a zenekaron belül kommunikálnak a zenészek, énekeltünk bluest, swingesen, rockosan, latin amerikásan feldolgozásokat
hallgatunk meg ismerős dallamokból, és saját szerzeményt is előadtak Tamaráék.
A 120 percesre sikeredett óra osztatlan sikert aratott. A jazz közelebb került hozzánk - történetileg, hangzásilag is sokkal
jobban fogjuk ezután érteni, mert a zenekar tagjai saját hangszereiken mutatták be, és magyarázták el, hogy mit figyeljünk
meg, mire hegyezzük a fülünket.
Ajánljuk mindenki figyelmében Tamara és Marciék munkásságát, mely a honlapjukon és a Facebook oldalukon is
követhető a YouTube mellett.
Dobolás:
Részlet:
Spirituális:
2015. március 7-én 9-12-ig a szegedi Agórába látogattunk el, mert bár mindjárt nemzetközi nőnap, az érdeklődésünk
nem korlátozódik a tipikusan nőies témákra, ezért tárlatvezetéssel megnéztük az Agóra Informatika történeti kiállítását.
Miltner Tímea vezetett bennünket végig, és az érdeklődés a várakozásokat felülmúlta: a főbb adatok jelentőségét is
felfogtuk a Razdan 3 nagysága mellett, a merevlemezek kapacitásának fejlődésén elámultunk, és mindenkinek tetszett
a szegedi Katica, és az igazi, régi,tuti eredeti Mario és Luigi játék... persze mi felnőttek is nosztalgiáztunk, a régi C64-es
programokon, és a szalagos egységeken :), no meg a SEGA játékokon. :)
A részletes ismertetőt itt találunk.
Ezután átmentünk a Látványlaborba, és elképesztő kísérleteket láttunk élőben Molnár Milán érdekfeszítő előadásában.
Az optika gyakorlati alkalmazása teljesen új értelmet nyert – és immár a „Minek tanuljam ezt most meg?” kérdés fel sem merült... :)
Részletes ismertetőt itt találunk.
A Szent-Györgyi Albert Agóra programjait ezúton is ajánljuk családoknak, csoportoknak, iskoláknak rendhagyó órák
alkalmaira, tartalmas időtöltésre, és feltöltődésre is.
Februári műhelynap
„...és eljött február hava, a hagyományos farsangi mulatság ideje. XIII.Lajos és XIV. Lajos megnyitotta fényes udvarát, és
a nap a korabeli reggelivel kezdődött, mely fényes körülmények között lett szervírozva.
Majd a fényes udvar apraja-nagyja átvonult az előadóba, ahol tudományos előadást hallgathattak meg a Lajosok koráról.
Szó volt a kor szereplőiről, történelméről, az illemről, az öltözködésről, az étkezésről, és nyilvánosságra került XIV. Lajos
napirendje is. Természetesen annyira élethűre sikeredett Renáta nővér előadása, hogy a szereplők magukra ismerhettek a
képek alapján :-D
Az előadás után az udvar népe szórakozni ment:
Játszottak petanque-t, tournecase-t (táblajáték) jeux de paume a Saint Georges – teremben (ütős játék), Trois Musketerees
– Constance’s mission – pc-s játékot osztályteremben, és a Creative jeux csapata pedig egy hatalmas korabeli pompás ruhás
hölgyet festett és készített, amivel lehetett fényképezkedni.
Ebéd előtt még egy húsz perces quiz kérdés és puzzle kirakóra (www.jigsawplanet.com) is volt alkalom, melyet
innen tölthetünk le – szigorúan androidos távközlési eszközeinkre:
Az ebéd szintén korabeli volt: Potiron leves, rucola salade, viande de veau a la tranche plaine. Az ebéd után a király is
kis pihenőre tért, majd a délután kezdeteként a Királyné nyakékét kellett megtalálni az épületben francia kártyák
segítségével. Természetesen a gyors és szemfüles udvari népnek minden kihívást sikerült teljesítenie.
Az izgalmak után a kávéházban pihente ki magát az alattvalók serege, ahol csudálatosan szép és finom mignonok között
múlatta az időt. A tálalásban segített az esti tánctanár, Ferenc du Krizmanics, és volt Udvarlakónk, a nagyhírű
Kosóczky-court Mademoiselle Anita nevű hölgye.
Egy fertály óra készülődés után kezdődött a délután fénypontja a jelmezbemutató.
7 színdarabot láthatott az udvar népe, és a végén még a Lajosok is megjelentek a színen. Osztatlan sikert aratott
minden performance!
Az esti ratatouille nem várt pozitív fogadtatásra talált: az alattvalók egymás asztaláról kérték el a maradéknak
látszó, tartalommal bíró üvegtálakat!
S végül jött a nap lezárásaként az udvari tánctanulás, makarénával, fényképezkedéssel és a legvégén a
kiemelkedően lelkeseknek lézershow-val...
Mire a pilács-oltás ideje elkövetkezett – soha nem tapasztalt módon csöndes volt a kollégium jóval idő előtt és
néhány kispajtás hortyogva szenderült pihe-puha paplana alatt :-DD...”
Januári műhelynap
Januári műhelynapunkon Pomázi Petra tanárnő jött el hozzánk, és a költészetről mesélt nekünk. Ízelítőt adott
abból, hogy a költő nem csak mit gondolhatott, hanem micsoda mestermunkát hozott létre alkotásával – melyhez
nem csak tehetség, hanem igen mély tárgyi, költészettani tudás is szükségeltetik. Bár elsőre unalmasnak tűnhet a
költészet tana – mint téma – de mégis egy délelőttön át szájtátva hallgattuk Petrát, ahogy az ókori formákban
megjelent Fluor Tomi szövege – vagy ahogy Devecseri felvágottat kért.... Nézegettünk hexametert és ütemhangsúlyos
verseket – láttunk érzelmeket és többszörösen átírt József Attila sorokat, összehasonlítottuk a Red Bull Pilvaker szövegeit,
és elámultunk, hogy mennyi munka, kreativitás, és egy kis tehetség kell ahhoz, hogy a szavakból valami lélekig érő
dolog legyen --- és hogy hiába múlnak az évszázadok, a régi klasszikusokat és a mai rappereket is összeköti a nyelv, a
z érzelem, a kultúra, az alkotás, a költészet.
2014
Decemberi műhelynapDecemberi műhelynapunkon Révhegyi András szociális segítő és társa, Tóth Bence foglalkozott velünk, Drogprevenció
és mindennapi függőségeink témakörében. Nem hagyományos felvilágosítást tartottak, hanem azt a filozófiát, és rendszert
mutatták meg nekünk – ami a függőségekhez vezet, és gyakorlati tanácsokat is tudtak adni, hogy lehet elkerülni ezeket a
hatásokat, lehetőségeket, választott utakat.
Élményeiket, beszámolóikat a délelőttön túl még hallgatták volna a lányok – de volt gyakorlati része is a napnak – ami aktív
közreműködést igényelt: a délután folyamán a felsőbb évfolyamok ú.n. Drunk Glasses-ben – alkoholos állapotot szimuláló
speciális szemüvegben végeztek gyakorlatokat: kis tárgyak felvétele a földről.... nem kevés kihívást tartogatott ez az egyszerű feladat.
Utána pedig szituációs feladatokat kellett lejátszani a diákoknak, ahol Bence és András volt egyik másik szereplő.
A délután nagyon bensőségesre sikeredett, szembe tudtunk nézni minden gyarlóságunkkal, és erényünkkel.
A képek nem igényelnek magyarázatot, két örömteli esemény is volt a kollégiumban: a Márton napi lúd és a Mikulás látogatása :-D
A Kollégisták karácsonyi ajándéka a prefektáknak - s hogy kell-e ennél nagyobb motiváció a tanárok felé? :-DDD
Novemberi műhelynap
Novemberi műhelyhétvégénken (2014. november 28-29.-30.) a Kaleidoszkóp Improvizációs Színház munkatársai
jöttek el (http://www.kaleidoszkop.com/), akik speciális technikákat tanítottak a gyerekeknek, játszattak velük el
szituációkat – mindezt úgy, hogy a prefekták nem vehettek részt az egész napos elfoglaltságon – mi csak délben
találkoztunk a gyerekekkel – minden az ő titkuk maradt :). A hatásokat azért elég hamar megtapasztaltuk: hihetetlen vidámak, és fáradtak lettek a nap végére, és mint akinek a
birtokában van a Bölcsek köve még másnap is sejtelmes arccal mászkáltak :).
A hétvégi filmek is ezen témához igazodtak: megnéztük a K-pax, a belső bolygót, és az Eredet című filmet.
Vasárnap tanulós nap volt, és az Adventi mise napja. Mindenki csinosan, és a lehetőségekhez mérten fegyelmezetten
vett részt a misén.
A kollégiumban is húztunk az Angyalkázáshoz neveket, és még egy dolgot tettünk meg: Renáta nővér csudálatosan
szép adventi naptárát naponta két lány kinyithatja, és finomságokat kereshet benne :).
Októberi műhelynap
2014. október 3-4-5-én tartottuk műhelynapunkat, melynek központi témája volt a Beavatás, beavató.
A Tizedik évfolyam a rá jellemző lelkesedéssel, és kreativitással készült az új kollégisták beavatására.
A kihívásokat nem nélkülöző városi feladatok mellett, sok humoros, cseles, feladat jutott a zárásra is, vasárnap estére is.
Meghívott előadónk a hétvégén Szentgyörgyváry Laura, és kedves párja, Sárospataki Barnabás voltak, akik
a profi előadókat is meghazudtoló felkészültséggel tartották az egész délelőttös foglalkozást.
A vezérfonal, amire felfűzték az együtt töltött időt: a hippi lány, és a népi ember szerelmének balladája volt,
amit a nap végén a gyerekeknek kellett befejezni – kreativitásuk, és ötleteik alapján.
Két csoportra bontották a kolesz közönségét: a fiatalabbak mindent megtudtak a közösségbe való befogadásról,
és annak hagyományairól. Erről tanúskodik az alábbi preziben készített előadásvázlat, amit Laura készített:
http://prezi.com/zbv7wttfwztv/nepkolteszet/ s melynek megnyitását mindenkinek nagy szeretettel ajánljuk.
A prezi mellett a technika minden vívmányát felhasználták az előadók: a projektoros filmrészleteken át, a
powerpointon keresztül még mobiltelefont is rádugtunk erősítőre a hangfelvételek miatt – hogy minél szélesebb
skálán tudják demonstrálni a mondanivalót Lauráék.
A picit idősebbek Barnabás Kék túrájáról hallottak egy igen érdekfeszítő élménybeszámolót, majd beszélgetés folyt
arról, hogy az ember önmagát hogyan tudja beavatni, események, élmények, gondolatok által s ennek milyen filmes
kifejezéseivel találkoztak eddig a lányok.
A produktum, melyet elkészítettek kis csoportokban, egy-egy óriás plakát lett, mely párhuzamos képregényként
ábrázolta a filmek számukra főbb csomópontjait. A hangulatból úgy tűnt, hogy újfent nem unatkoztak diákjaink,
és együttműködésük, kreativitásuk előadóinkat is meglepte. Laura külön lelkesen nyilatkozott a kollégisták
munkájáról a közös megbeszélésen, ahol megosztottuk egymással tapasztalatainkat – ami azért is volt szívet
melengető, mert ő maga is kollégistánk volt még nem is olyan régen – és olyan műhelynapot tartott Barnabással
együtt, melyre valóban büszke lehet ő is – s hát mi is, hogy ilyen diákjaink vannak – így nagykorukra mintha
többszörösen visszaadnák a beléjük fektetett energiát, mindannyiunk nagy örömére :-DDDD.
Ezúton is köszönjük Lauráéknak a lehetőséget, hogy eljöttek hozzánk!
A hétvégén volt Beavató szentmise is, ahol minden új Karolinás idén először az iskolai nyakkendővel nyert beavatást
közösségünkbe ünnepélyes keretek között.
Szeptemberi műhelynapA 2014/2015-ös tanév első bent maradós hétvégéje az új kollégisták és a régiek találkozásáról, ismerkedéséről
szólt – illetve a kollégiumi létforma elsajátításáról – minden előnyével és hátrányával.
Az első hetekben még a honvágy fel-fellángol évfolyamtól függetlenül, de aztán megnyugodnak a kedélyek, és
jobban egymás felé tudnak fordulni a koleszosok – akik különleges halmaz a diákság körében.
2014. szeptember 5-én este elmentünk az Agórába, hogy a Művészeti Iskola kiállításának megnyitóján részt
vegyünk, és megcsodálhassuk azt a sokféle tehetséget felvonultató bemutatót, amivel a világ elé tártuk, hogy
milyen alkotó munka folyik intézményünkben.
Szombaton reggel felkerekedtünk a szegedi Vadasparkba, és vegyes csoportokba rendeződve mindenki több
egyéni kérdésre válaszolt, miközben kereste a mindenféle állatokat, növényeket, helyszíneket a park területén.
Ízelítő a kérdésekből:
Ki fogadta örökbe a szurikátákat?
Mi az a pekari?
Milyen teknős van a tónál?
Mi az a saki?
Hány darab sörényes hangyász van a Vadasparkban?
Hány tengerimalac van a Dél-Amerika kifutóban?
Hol vannak a Vadaspark területén a rőt vérszopó denevérek?
Hány darab fossza él a Parkban?
Hol üldögél a pusztai macska?
Van-e piros hal a tóban? Mennyi?
Hány darab mangalica van?
Melyik állat a hóbort-állata Dalinak?
Hol van a falakó boa?
Hány darab vörös panda van a Parkban?
Mit „mér”nek a tengerimalacok a Dél-Amerika kifutóban?
Ki adományozta a skarlát íbiszeket?
Mi van felírva a kutató szobájának falán?
Az óriásteknős térdig érő kerítésén miért van kívülről lakat? Kérdezzék meg gondozótól!
Milyen bogár van a wc épületének falán?
Mi van a kürtös kalácsos ház oldalán?
Az Észpörgető milyen állatot ad ki?
Ki lakik a golyvás gazellával?
Mi az a binturong?
Hol van a 131-es madárodú?
Készítsen fotót a 3 majom testtartásáról!
A vadasparkból kifelé jövet megvalósítottuk közösen gyermekkori álmunkat: ipari mennyiségű szappanbuborékot
fújtunk mindenki gyönyörködtetésére.
Estére már eléggé elfáradva csendesedtek el a kollégisták, másnap pedig egy laza, csendes napot tartottunk tanulóval,
csoportfoglalkozásokkal. A 11-12. évfolyam cserkészjátékokat játszott, és „hangoskodott” a Mátyás téren
(kiabálós játékokat tartottunk), az 5-10. évfolyam métázott egy óriásit az őszi, meleg délutánon.
Élményeinkről itt mutatunk be fényképeket: