Hivatalos‎ > ‎Intézmények‎ > ‎Gimnázium‎ > ‎Projektek‎ > ‎

Comenius program


Törökország 2015

Sikeres Comenius program a Karolina Gimnáziumban

A szegedi Karolina Gimnázium egy uniós Comenius-program részese lehetett, amelyet öt másik külföldi pályázó iskolával nyert meg. A két éven át tartó projektben - 2013-2015 között – öt külföldi iskolát látogattunk meg: jártunk Spanyolországban, Szlovákiában, Lengyelországban, Portugáliában és Törökországban. Természetesen mi is vendégül láttuk a vendégiskolák népes küldöttségét. Minden egyes állomáson különböző feladataink voltak, amelyek segítségével bemutattuk egymásnak saját iskolánkat, szokásainkat, ünnepeinket, városunkat, országunk nevezetességeit. De volt alkalom, hogy megismerjük egymás konyháját, azután színdarabot is írtunk és mutattunk be a tolerancia témájában! A program közös nyelve elsősorban a francia és természetesen az angol nyelv volt, a címe pedig Utazás Európában Jules Verne-nel és barátainkkal.

A közös találkozásokon a gyerekek bepillantást kaphattak egymás mindennapjaiba, iskolai életükbe, hiszen az idegen országokban a családok nagy szeretettel és kíváncsisággal fogadták az utazókat, együtt töltötték a hét minden pillanatát. Megismerték egymást, barátságokat kötöttek, amelyek azóta is tartanak, idegen nyelveken kommunikáltak, és megtanulták elfogadni, hogy mindenhol másképpen élnek az emberek, másképp működik az iskola, más az időbeosztás és mások a szokások.

Az utolsó utazásunk Törökországban volt, ahol már más kontinens életét is megismerhettük. Teljesen más életmódot és szokásokat tapasztaltunk ez alatt a pár nap alatt. Minden reggel nagyon korán arra ébredtünk, hogy hangosan hívták imára az embereket  a minaretekből. A muzulmán nők többsége lefátyolozva jár (burka, csador), van, akinek csak a szeme látszik, van, akinek az egész arca látható, de láttunk olyan fiatalokat is, akik már csak egyszerű kendőt viseltek a fejükön, vagy már azt sem. Amikor beléptünk egy mecsetbe vagy dzsámiba, a bejáratnál le kellett vennünk a cipőnket, csak mezítláb, valamint a nők csak kendővel a fejükön mehettek be a szent helyre. A férfiak és a nők külön imádkoztak: a nők hátul foglaltak helyet, a férfiak előre mentek. Ez, nekünk, európaiaknak igen furcsa volt. Minden étkezés után teát ittunk, kis üvegpohárból, amit nagyon rövid idő alatt megszerettünk!

Számunkra ez volt a legegzotikusabb utazás, de minden országból érdekes tapasztalatokkal és élményekkel gazdagodva térhettünk haza. Szeretnénk, hogy sokáig megmaradjanak ezek a kapcsolatok és barátságok iskoláink, tanulóink és a résztvevő tanárok között!

Kissik Noémi tanárnő, a program szervezője

https://plus.google.com/u/0/photos/100912155806148890358/albums/6170941613665382449
https://plus.google.com/u/0/photos/100912155806148890358/albums/6170941613665382449
https://plus.google.com/u/0/photos/100912155806148890358/albums/6170941613665382449
https://plus.google.com/u/0/photos/100912155806148890358/albums/6170941613665382449












Portugália 2015

Comenius program: Utazás Európában Jules Verne-nel és barátainkkal 


2015. március 9-13. Portugália 

 

A Comenius program utolsó előtti állomása a portugál partneriskola meglátogatása volt Colmeiasban. 

Hat diákkal indultunk útnak: két nyolcadikos és négy tizedikes, francia nyelvet tanuló lány jöhetett velünk, akik már családjukkal fogadták a portugál diákokat otthonukban. 


A projekt célja a nyelvtanulás ösztönzése mellett a személyes kapcsolatok kialakítása, az európai identitás erősítése és a személyes tapasztalatok gyűjtése volt. Az utazás fő motívuma a nemzeti konyhák megismerése, ezért minden diákcsapat francia nyelvű PPT bemutatót készített az étkezési szokásokról és a népszerű ételekről. A szülők jóvoltából kóstolót is tartottunk a bemutató után – a PICK szalámi és a Túró rudi is asztalra kerültek, míg a mieink a lengyel, szlovák, spanyol és portugál konyha falatnyi ízeit kóstolhatták meg. A portugál konyhát saját érzékszerveinken keresztül alaposabban is megismerhettük, és nem csak a menza szintjén.

Az iskola egy kis település óvodája és általános iskolája, és halmozottan sérült gyerekeket is fogad a környező településekről, akik külön csoportban tanulnak. Modern iskolaépületben tanulnak a gyerekek, amelyhez tágas közös terek, egy világos, jól felszerelt könyvtár és számtalan sportpálya tartozik. Az igazgató úr ugyan nem tanít, de minden gyereket személyesen ismer és a kollégái tisztelik mindazért, amit az iskoláért és a gyerekekért tesz.

Számos kulturális programon vettünk részt, ahol a portugál gyerekek elkeveredhettek a franciául és angolul társalgó nemzetközi csapattal, és a vendég gyerekeket a fogadó diákok iskolai és családi programokra is elvitték esténként.


Vendéglátóink nagy örömmel várták a magyar csoportot, és a lányaink sok elismerést kaptak kedvességükért, aktív együttműködésükért, udvarias viselkedésükért és pontosságukért. Az utolsó napon a vendéglátók közül többen velünk tartottak a Leiria várába, végül kikísértek bennünket a buszhoz is.

Köszönjük a szerető vendéglátást!     
Kissik Noémi és Szilágyi Rita tanárok 

https://plus.google.com/photos/100912155806148890358/albums/6129331587181449713?banner=pwa
https://plus.google.com/photos/100912155806148890358/albums/6129331587181449713?banner=pwa
https://plus.google.com/photos/100912155806148890358/albums/6129331587181449713?banner=pwa
https://plus.google.com/photos/100912155806148890358/albums/6129331587181449713?banner=pwa



















Lengyelország 2014

Az Európai Unió iskolák közötti együttműködést támogató Comenius programja keretében iskolánk diákjainak immár harmadik alkalommal volt lehetőségük ellátogatni egy a projektben résztvevő országba. 

2014. október 18-tól 24-ig egy izgalmas hetet tölthetett el hat tanuló egy lengyel kisvárosban, Koninban, és környékén. Konin, Lengyelország középső részén, Varsótól kb 200 km-re nyugatra, a Varta folyó partján fekszik. A város életét jelentősen befolyásolja a környékben kitermelt szén és az ezt hasznosító hőerőművek. 

A francia nyelvű projekt lengyelországi állomásának egyik fő célja volt, hogy az egyes partneriskolák 
diákjai megismertessék saját országuk híres tudósait, színészeit, sportolóit, zenészeit, íróit a többi iskola diákjaival. Az első közösen eltöltött nap délutánján került sor a gondosan elkészített prezentációk bemutatására. Nagyon sok ismert és kevésbé ismert lengyel, szlovák, spanyol, portugál és török hírességről hallhattunk érdekes beszámolókat. Országunkról készített előadás az alábbi linken lehet megtekinteni. 

Az együttműködés másik fontos eleme az egymás országába, kultúrájába, társadalmába való betekintés. Ezt segítette elő a diákok családos elhelyezése, Konin polgármesterével valót találkozás és az iskola által szervezett rövid kirándulások Lichenbe, Torunba és Poznanba. 

A lengyel családok vendégszeretete azt gondolom példátlan, tanulóinkat saját gyermekként kezelték és maximálisan gondoskodtak róluk. Hasonló vendégszeretetről tett tanúságot Józef Nowicki polgármester úr, valamint a II. János Pál Pápa nevét viselő partneriskolánk tanári kara is. 

Az ország kultúrájának és történelmének egy kis szeletét mutatta be az a három település, ahová volt szerencsénk ellátogatni. Lichen Lengyelország második legnagyobb zarándokhelye, ahol a világ egyik legnagyobb bazilikája található. Torun, Nikolausz Kopernikusz szülővárosa, melyet a világháborúk bombázásai teljesen elkerültek, így a gótika építészeti remekei érintetlenül, eredeti formájukban tárulnak elénk. Poznan pedig a régió gazdasági, kulturális és oktatási központja. Impozáns főterén akár azt is gondolhatná az idelátogató, hogy egy német városban sétálgat, ami nem alaptalan, hiszen a város 1919-ig német kézen volt.



https://plus.google.com/photos/100912155806148890358/albums/6085943346183754865?banner=pwa
https://plus.google.com/photos/100912155806148890358/albums/6085943346183754865?banner=pwa
https://plus.google.com/photos/100912155806148890358/albums/6085943346183754865?banner=pwa
https://plus.google.com/photos/100912155806148890358/albums/6085943346183754865?banner=pwa
https://plus.google.com/photos/100912155806148890358/albums/6085943346183754865?banner=pwa
https://plus.google.com/photos/100912155806148890358/albums/6085943346183754865?banner=pwa



















Háromhetes nyelvi projekt 2014

Háromhetes Tolerancia Projekt a 2014-es tanévben 

Az idei évben is folytatva a Támopos programban elkezdett Tolerancia témában vállalt projektünket, a 11. osztályos francia nyelvi csoporttal egy újabb filmet dolgoztunk fel. Audrey Tautou főszereplésével az Egyedül nem megy (Ensemble, c’est tout - 2007) című francia filmet néztük meg eredeti nyelven, magyar felirattal. 
Majd a film történetének és mondanivalójának megbeszélése után, a szereplők személyiségén és viselkedésükön keresztül megvizsgáltuk a filmben megfigyelhető toleranciával kapcsolatos jeleneteket, az elfogadás fontosságát az idősekkel szemben, a más emberek jelenlétét a saját életünkben. A különböző függőségekről is szó esett, hiszen a film kapcsán szóba jött a dohányzás, az alkohol, mint függőség, de ezt tovább vizsgáltuk a többi lehető függőség szempontjából is, mint drog, hazárdjátékok és az internet. Végül a média szerepét is megvitattuk a függőségek elleni reklámok miatt. 
A film és a téma feldolgozása a csoporton belül még kisebb csoportmunkákban folyt, különböző módszerek felhasználásával, amelyekkel a három hét alatt minden nyelvi kompetencia fejlesztésére sor került.
A projekt legvégén lezárásképpen, plakátokat készítettek a csoportok saját ötleteik alapján!

https://plus.google.com/photos/100912155806148890358/albums/6028767088630886577?banner=pwa
https://plus.google.com/photos/100912155806148890358/albums/6028767088630886577?banner=pwa
https://plus.google.com/photos/100912155806148890358/albums/6028767088630886577?banner=pwa
https://plus.google.com/photos/100912155806148890358/albums/6028767088630886577?banner=pwa
https://plus.google.com/photos/100912155806148890358/albums/6028767088630886577?banner=pwa
https://plus.google.com/photos/100912155806148890358/albums/6028767088630886577?banner=pwa
https://plus.google.com/photos/100912155806148890358/albums/6028767088630886577?banner=pwa
https://plus.google.com/photos/100912155806148890358/albums/6028767088630886577?banner=pwa
https://plus.google.com/photos/100912155806148890358/albums/6028767088630886577?banner=pwa
https://plus.google.com/photos/100912155806148890358/albums/6028767088630886577?banner=pwa
https://plus.google.com/photos/100912155806148890358/albums/6028767088630886577?banner=pwa
https://plus.google.com/photos/100912155806148890358/albums/6028767088630886577?banner=pwa
https://plus.google.com/photos/100912155806148890358/albums/6028767088630886577?banner=pwa
https://plus.google.com/photos/100912155806148890358/albums/6028767088630886577?banner=pwa



































Nyitra 2014

A francia nyelvű Comenius program harmadik találkozója a szlovákiai Nyitrán került megrendezésre 2014. május 12-16-ig. Bár az idő nem mindig kedvezett,  - sokat esett az eső, sokszor fújt nagyon hideg szél, - mégis jókedvünket, hangulatunkat nem befolyásolta. 
Érkezésünk után kíváncsian vártuk a szlovák fogadó családokat, találgattuk, ki melyik családhoz kerül majd. Másnap viszont az iskolában tudtunk körbenézni, megismerni egy kicsit a szlovák gyerekek mindennapjait, tanóráit, helyszíneit. A kapuban már szlovák népviseletbe öltözött fiú és kislány várt bennünket, és szlovák szokás szerint köszöntöttek: kenyérrel és sóval. 

Az igazgatónő kedves üdvözlő szavai után a gyerekek szlovák néptánc bemutatót is tartottak nekünk, majd bekukkanthattunk a tanórák menetébe. Később a város polgármestere is köszöntött bennünket a Polgármesteri Hivatalban, ahol a még otthon gondosan elkészített PPT bemutatókat adtuk elő és hallgattuk a többi iskoláét is. Feladatunk lakóhelyünk és környékének kulturális- és természeti örökségének bemutatása volt. Délután a közeli bölényrezervátumot és arborétumot látogattuk meg.

A következő napon Nyitra várnegyedébe látogattunk, ahová egy turista-kisvonat szállított minket. Megcsodálhattuk a gyönyörű kilátást, a Székesegyházat, az egyházi könyvtárat, ahol magyar, német és latin nyelvű több száz éves könyveket láthattunk, közös történelmünk emlékeit. 
Egyik napon Pozsonyba látogattunk, ahonnan hajóval folytattuk utunkat Dévény várába, és bár igen viharos szél fogadott minket, zuhogó esővel, mégis megmásztuk a várat és körbe fényképeztük a csodálatos kilátást.
Az utolsó napon a többi iskola csoportjai korábban indultak haza, de nekünk még maradt egy kevés időnk, hogy körbejárjuk Nyitra belvárosát és néhány emléket is vásárolhassunk. Ebéd után azonban a mi vonatunk is indult vissza. Érsekújváron kellett átszállnunk a budapesti vonatra és itt már nagyon sok felvidéki magyar szót hallottunk. 

Hálásan köszönjük a nyitrai iskolának és a családoknak a kedves fogadtatást és a melegszívű vendéglátást! Úgy éreztük magunkat, mintha otthon lettünk volna, hiszen nagyon hasonló ételeket ettünk, hasonlóak az utcák, az épületek, a tájak, az emberek. Hiába, azért ez mégiscsak Közép-Európa!

Fotók megtekintéséhez kattintson ide!


Szeged 2014

2014. március 17-21. között a francia nyelvű, Európai körút – Jules Verne nyomában című Comenius program második állomásához érkezett: Szegeden fogadtuk az öt külföldi partneriskola küldöttségét. Nálunk vendégeskedett országonként 2-3 tanár és 4-6-8 diák Spanyolországból, Portugáliából, Szlovákiából, Lengyelországból és Törökországból. Az utazó és fogadó gyerekek is nagy várakozással készültek a találkozóra. A legtöbben már az érkezésük előtt kapcsolatba léptek e-mail-en, facebook-on, így teljesen nem voltak egymásnak ismeretlenek.


A heti program sűrűsége miatt nem sok szabadidő jutott a fogadó gyerekek számára, hogy vendégeikkel külön programokat szervezhessenek, de mivel az érkező gyerekek a családoknál vacsoráztak és aludtak egész héten, így főleg a késő délutánok és esték voltak szabadok számukra. Ezekben az órákban volt lehetőségük a gyerekeknek, hogy egymás közt használják, beszéljék a tanult idegen nyelveket: az angolt és a franciát. Az érkező gyerekek mindannyian általános iskolás korúak voltak, 10-15 év közöttiek, így idegen nyelvtudásuk is különböző volt, attól függően, hogy mióta tanulja az adott nyelvet. Mindenesetre mindenki számára egyértelműen bebizonyosodott, hogy idegen nyelvek ismerete nélkül nem tudunk egymással kommunikálni, nagy lendületet adott ez a találkozás abban, hogy még komolyabban vegyük a nyelvtanulást, hiszen van értelme más kultúrák, más országok szokásai, hagyományai és más emberek megismerésének.

A közös programok is nagyon tetszettek mind a külföldi tanároknak, mind a diákoknak, mint például a különböző iskolák által elkészített színdarabok bemutatása, a Vadaspark, Szeged városának megismerése, magyar táncok tanulása, budapesti kirándulás és a közös korcsolyázás. Mindegyik program felszabadultan, jó hangulatban telt. Sokat nevettünk, sokszor rácsodálkoztunk az egymástól megismert új dolgokra, egymás szokásaira és mindannyiunknak az volt a véleménye, hogy milyen gyorsan eltelt ez a pár nap!

A vendégiskolák tanárai és diákjai nagyon hálásak a fogadó családok kedvességéért, odafigyelésükért, odaadó vendégszeretetükért és ezen a jó tapasztalaton felbuzdulva, ahol csak tehetik, mindenütt megpróbálják hasonló módon, családoknál elszállásolni az utazó gyerekeket.

A következő találkozó helyszíne Nyitrán lesz, Szlovákiában, ahova május 12-17. között utazunk.

A szegedi találkozón a karolinás lányok által előadott színdarab:


Cartagena 2013
Európai körút - Jules Verne nyomában

Ez a címe annak a 2013 októberében indult Comenius-programnak, amelyben a Karolina Iskola franciául tanuló diákjai is részt vesznek.

A körutazás Spanyolországban kezdődött , Cartagena városában. A Budapesttől 18 órányi távolságot ha nem is léghajóval, de repülőgéppel és autóbusszal tettük meg. A tengerparti város az ország dél-keleti részén található,a partneriskola pedig a város igencsak távoli területén.

Nehéz sorsú, küzdelmes életű családok gyerekeivel találkoztunk az első napon. Barátságos „-Hola!”-k és kíváncsi tekintetek , villogó fekete szemek és százwattos mosolyok …ezek voltak az első benyomásaink a spanyol diákokról.

Találkoztunk a további hat iskola képviselőivel is, szlovák, lengyel, portugál és török iskolák dolgoznak majd velünk együtt a projektben. A feladatok, tennivalók megbeszélésén túl, minden nap jutott időnk a várossal, a szűkebb régióval való ismerkedésre.

Cartagena ókori település, antik romok, sőt egy egész, éppen feltárás alatt lévő római színház idézik a több ezer éves múltat. A város múzeuma impozáns; a néhány éve megnyitott intézmény rendhagyó módon mutatja be a város történetét: a hagyományos kiállítótermi látnivalókat a föld felszíne alatti folyosókon való barangolás teszi érdekessé. Itt látható mindaz, ahogyan a történelem egymásra rétegződik, épületek, kultúrák fonódnak össze és jelennek meg a legfurcsább kombinációban. A középkori katedrális alapja az a római vásárcsarnok, ami hajdanán az Augustus császár tiszteletére emelt színház romjainak köveit használta fel.

A tengerpart főként a kereskedelmet szolgálja, bár van kiépített strand is. A lengyel vendégek még fürödtek is, október végén…mi nem voltunk ennyire bátrak, csak a lábujjpróbáig jutottunk. A kikötőkben óceánjáró hajók sora és rengeteg daru: folyik a rakodás, kereskedés éjjel- nappal. Szó szerint! A délutáni sziesztaidőt valamikor pótolni kell, hétköznap éjjelente is élénk és zajos élet folyik az utcákon, 11-kor még kávéznak az ottaniak, tapas-t esznek és beszélnek, beszélnek ,lendületesen gesztikulálva. Erre a néhány napra mi is spanyollá kellett hogy váljunk, a közös vacsorák nem kezdődhettek el csak este nyolc után, és ha meg akartuk értetni magunkat ebben a bábeli soknyelvűségben, hát hangosabban és kezet-lábat- arcjátékot is használva próbáltunk kommunikálni.

Az első találkozón megállapodtunk abban, hogy az európai körút második állomása 2014. márciusában Magyarország, Szeged lesz. A Karolina Iskola lát vendégül tanárokat és diákokat öt másik iskolából.

Jules Verne elégedett lehet: a nevével jelzett program izgalmas, szórakoztató, mindig tartogat meglepetéseket …de végül minden megoldódik!

Francia nyelvű beszámoló és további képek itt megtekinthetőek:


Szeged 2011

2011. október 21-26. között 17 angol diákot és 4 tanárt láttunk vendégül iskolánkban. Számos érdekes program keretében megmutattuk nekik kis országunk kultúráját, történelmét, és híres vendégszeretetünkkel próbáltuk felejthetetlenné tenni számukra ezt a néhány napot. 

Horváthné Hodács Zsuzsanna



Cambridge 2009 
Sokan kérdezték tőlünk: Na! Milyen volt Angliában?

Egyszerű szavakkal ennyi: jó. DE nem hinném, hogy ez elég lenne. El kell mondani mindent, ami azokban a napokban történt, amíg kint voltunk, hogy az illető elhiggye, hogy jó volt. Sőt! Fantasztikus.
Egy szerencsétlen napot (február 13. péntek és aznap esett az a nagy hó) kifogva bár, mégis szerencsésen landoltunk London- Luton reptéren. Cambridge-ben pedig meg már nagy szeretettel vártak az angol levelezőtársaink.
Másnap az angol, finn, belga és portugál társainkkal együtt úgynevezett „workshop”-okban ügyeskedtünk szombattól hétfőig, 9 órától 16 óráig. Volt tánc, zene, média, textilmunka, maszk és ruhakészítés, dráma.
Vasárnap volt az első számú nemzeti est ahol megkóstolhattuk a többi nemzet különleges édességeit. Az emeleten pedig skót táncházat rendeztek nekünk élő zenével.
Hétfőn este került sor azoknak a műsoroknak az előadására, amit a nemzetek külön-külön illetve együtt a „workshop”-okban tanultunk. A maszkokból, ruhákból és a textilesek munkáiból kiállítás nyílt.
A keddet mindenki a vendéglátó családjával töltötte. Közülünk sokan Cambridge nevezetes egyetemeit, hidait, templomait és más épületeit nézték meg. Másokat Londonba vittek kirándulni.
Szerdán viszont fájdalmas búcsút véve a kis várostól és az angoloktól közösen vetettük be magunkat az ottani főváros forgalmába, ahol az Olimpiára való készület miatt nagy volt a dugó. Azért mégis eljutottunk a Big Benhez, a Buckingham palotához, a Nemzeti Galériához és még más elbűvölő épülethez és szoborhoz.
Sajnos az őröket megnevettető akcióink kudarcba fulladtak de most már elhiszem, hogy tényleg nem lehet őket még egy mosolyra sem bírni.
Fáradtan bár, de élményekkel gazdagon csütörtökön hajnali kettő körül hazaérkeztünk Szegedre.
Azt gondolom, hogy mindannyiunk számára feledhetetlen kirándulás volt ez. A magyar szavakkal küszködő angolok arca, a fordított útirány okozta ijedségek, a szemét mentes kisváros, sok egyforma ház, a rengeteg gabonapehely, amelynek már a végén hányingergerjesztő hatása volt, a mindennapi csipsz, kóla dobozos szendvics örök nyomot hagyott bennünk.
Ez úton is szeretném még egyszer megköszönni mindenki nevében Betti néninek és Zsuzsa néninek azt, amit értünk tettek.
Köszönjük!

Berecz Bogi 7.a 

Szeged 2009 

Mikor a Comenius programba jelentkeztünk többek között azt is vállaltuk, hogy egyszer majd mi is vendégül látjuk az angolokat, és ízelítőként megmutatjuk nekik Magyarország egy kis részét.
El is érkezett ez az idő az őszi szünet első napján, mikor is kilenc angol cserediák szállt le a buszról, két tanár és egy anyuka kíséretében az iskola előtt.
Szombaton Szeged nevezetességeit mutattuk be nekik, s közben teszteltük, mennyire figyelnek ránk, mert egy kis kérdőívet kellett kitölteniük. Majd az Anna Fürdőbe mentünk el.
Vasárnap Budapestre utaztunk. Szerintük egy-két épület nagyon hasonlított a londoniakra. Délelőtt a Csodák Palotájában bohóckodtunk, délután pedig angol nyelvű idegenvezetéssel a Szikla Kórházat jártuk körbe.
Október 26-án, hétfőn betekintést nyerhettek a magyarok múltjába az ópusztaszeri szobrok, kiállítások és a Feszty-körkép segítségével. Ittlétük alatt megtanultak néhány magyar szót, például a színeket, számokat, igent és a nemet. Egyen-ketten bajlódtak a „megszentségteleníthetetlenségeskedéseitekért”-tel. De legjobban a „kikapsz” tetszett nekik, amit a Dómban „Uncle Peter” (Péter bácsi) idegenvezető tanított nekik, amikor túl hangosan nevettek (Ezt a szót a végén már profi magyar kiejtéssel mondták ki.) Péter bácsi négy nyelven próbált velük kommunikálni. Mivel angolul csak pár szót tudott, így belekeverte a németet meg a latint, illetve kacifántosabbnál kacifántosabb magyar mondatokkal próbálta velük megértetni, hogy milyen csodálatra méltó a templom. Az angolok ezt persze nagyon élvezték, de merem állítani, hogy mi, magyarok többet nevettünk, mert ők nem értették az „érzéki húsos fülek” –et és az ehhez hasonló Péter bácsis kifejezéseket. ( És persze ezek után nem is csodálkoztunk, mikor bejelentette, hogy április 1-jén született.)
Egyszóval fantasztikus volt minden.
Csak az bántott sokakat, hogy mire belemelegedtünk az angolba, és jobban megbarátkoztunk a levelezőtársainkkal, azon kaptuk magunkat, hogy kedd van, és egy busz hajt el a suli elől és a „fedélzetén” az a kilenc cserediák és az a három felnőtt int búcsút, akik jóvoltából talán valamicskét javult a nyelvtudásunk, és akiket talán már sosem látunk viszont. ( Persze remélem, és szerintem nyugodtan mondhatom, hogy reméljük, nem így lesz)
Úgy gondolom, hogy megmutattuk az angoloknak, milyen is az a jó magyar vendégszeretet.
Befejezésül megragadom az alkalmat és köszönetet mondok (mindenki nevében) az angol tanároknak, főként Horváthné Hodács Zsuzsa néninek, amiért ilyen jól szervezetté tették számunkra a szünet első napjait. Köszönjük!

Berecz Boglárka 

Cambridge 2007 

Iskolánkból összesen 20 hetedikes és nyolcadikos diák utazik egy hét múlva az angliai Cambridge-be. Pontosan hová és milyen programra utaznak ki - errõl beszél Csiszár Bernadett tanárnő, aki a program vezetője iskolánkban.

Évek óta utaznak ki diákjaink Cambridge-be. Pontosan milyen program keretében?

A Karolina Általános Iskola és Gimnázium 2004 óta vesz részt ebben a nemzetközi cserekapcsolatban a Comenius program keretében.

Milyen gyakran és kiknek van lehetőségük részt venni ebben a programban? Hogyan lehet bekerülni a csapatba?

Először is mivel olyan programról van szó, amely az idegen nyelv vagyis az angol széles körű alkalmazására alapszik, elengedhetetlen feltétel ennek a nyelvnek a megfelelő alkalmazása. A második feltétel az életkor. A Comenius programban résztvevő iskolákkal egyetértésben a Comenius Klubban résztvevő diák életkora a kiutazáskor 12-14 év között kell, hogy legyen.

Csak utazásról és találkozóról vagy másról is szól ez a program?

Ez a csereprogram nem csupán egy lehetőség arra, hogy a tanuló látogatást tehet Cambridge-ben és találkozhat itt angol levelezőtársával. Sokkal több ennél.A kiutazást komoly előkészületi munka előzi meg ún. Comenius Klub keretében. Itt a diákok közös projectmunkákat végeznek csoportosan valamint felkészítést kapnak magára a kiutazásra .

Milyen eredményeket produkál ez a kapcsolat? Mennyivel tudnak többet a résztvevő diákok?

Saját tapasztalataim alapján, egy ilyen kiutazás után az angol nyelvet bátortalanul használó diák sokkal magabiztosabb és felszabadultabb lesz egy nemzetközi környezetben, hiszen "éles helyzetben" használhatta addig megszerzett tudását. Arról nem is beszélve, hogy talán egy egész életre szóló élménnyel és barátsággal gazdagodott ennek a kiutazásnak köszönhetően.

Miért fontos, hogy külföldön ilyen cserekapcsolatok révén tanuljanak a diákjaink? A nyelven túl mit kapnak még ettől?

Véleményem szerint, nagyon sok angol nyelvet tanuló diák fél használni tudását és inkább nem beszél. Ez a cserekapcsolat nagyon nagy lehetőséget ad számukra, hogy megtapasztalhassák, hogy a kommunikáció a fontos és nem a nyelvtanilag tökéletes mondat. Tulajdonképpen az anyanyelvi környezet kényszeríti őket arra, hogy ne hívják segítségül a magyar nyelvet.

Van-e folytatása a későbbiekben ezeknek a kapcsolatoknak? Alakulnak-e barátságok, utaznak-e egymáshoz a diákok a későbbiek során?

Én mindenféleképpen arra biztatom a diákjaimat, hogy folytassák a levelezést és maradjanak kapcsolatban levelezőtársukkal a kiutazás után is, de természetesen a folytatás mind a két diákon múlik. Mivel Cambridge-ben nemcsak angol, hanem portugál, belga és finn gyermekekkel is lehetőség nyílik beszélgetni és ismerkedni, számtalan lehetőség kínálkozik arra, hogy az angolon kívül más nemzetbeli diákkal is jó kapcsolatot sikerüljön kialakítani.

Milyen anyagi terhet jelent a szülőknek, ha a gyermekük részt vesz a csereprogramban?

Az, hogy mekkora anyagi terhet ró egy ilyen kiutazás egy családra, mindig akkor sikerül megmondani, amikor nyilvánosságra kerül a megnyert pályázati pénz pontos összege. Általában egy családnak a repülőjegyet kell kifizetnie és minden további kiadást maga a pályázati pénz fedez.

Cambridge-en kívül jártak-e máshol is a diákjaink?

Igen, a 2007-2008-as tanévben egy belga iskolával folytatott sikeres tárgyalásoknak köszönhetően 16 diák és 3 pedagógus utazhatott Bruges-be és fogadhatta őket itthon, Szegeden.


Francia nyelvű Comenius programon való részvételt nyert iskolánk! 
Egész Életen át Tartó Tanulás Program 
Comenius multilateral
Címe: Európai utazás Jules Verne nyomában

A programban 6 ország 6 különböző iskolája vesz részt: egy spanyol általános iskola, egy portugál oktatási intézmény, egy török és egy szlovák általános iskola, egy lengyel középiskola és a szegedi Karolina Gimnázium.

Európa sokszínűségét tekintve egy olyan programról van szó, amelyben tanulóknak, tanároknak és fogadó intézményeknek kölcsönös tapasztalatszerzésre van lehetőségük, oktatás, nevelés, társadalmi integrálás, közös munka és kulturális ismeretek terén, francia nyelven, melyet minden résztvevő diák idegen nyelvként tanul az iskolában.

Az Európában egyre szélesebb körben tapasztalható bevándorlás, többféle nép és társadalmi réteg együttélését követeli meg. A tanulók az iskolában és iskolán kívül, lakóhelyükön is találkozhatnak az ebből fakadó problémákkal. A programban részt vevő 6 iskola más-más társadalmi helyzetből, más-más problémákkal küzdő környezetből érkezik. A program célja, hogy a kétéves közös munka során, elfogadással, odafigyeléssel, egymás segítésével megismerjük Európa más területei és iskolái életét. A program arra is példát mutat a gyerekeknek, hogyan élhet, dolgozhat közösen, békében több nemzet, többféle iskola, sokféle tanuló, egy közös nyelven, melyen keresztül felfedezhetik egymás életét, kultúráját és szokásait, ezáltal jobban megismerve saját identitásukat is Európában. A résztvevő iskolák feladata a program alatt, hogy miközben bemutatják saját kultúrájukat, a többi iskola megismerésével és különbözőségük elfogadásával fellépjenek az előítéletekkel, sztereotípiákkal és klisékkel szemben, ezzel gazdagítva és kiegészítve az Európáról kialakított képet. A találkozások során a különböző családok és társadalmi rétegek helyzetének megismerésén keresztül a tanulók saját rugalmasságukkal és elfogadó képességükkel, toleranciájukkal is tisztában lehetnek, közben növelve interkulturális kompetenciájukat. Ezen kívül még fontos feladata a programnak fejleszteni a tanulók érzékét a más emberek iránti barátság, szolidaritás, nyitottság, őszinteség és egység iránt.

A program felépítése és a partner iskolák feladatai:

A két év folyamán a résztvevő iskolák 5 látogatáson vesznek részt, és egy alkalommal vendégül látják a partner intézmények gyermek és felnőtt képviselőit. Így minden iskolára sor kerül: minden partneriskola helyszíne lesz egy látogatásnak, és minden iskolát alkalmunk lesz meglátogatni. A látogatások, utazások előtt és között a gyerekeknek és tanáraiknak készülniük kell ezekre az alkalmakra különböző feladatok megoldásával, miközben folyamatosan tartják egymással a kapcsolatot interneten keresztül. A feladatok között szerepel különböző produktumok alkotása: egy közös weboldal létrehozása, a projekt folyamán készült fényképek és dokumentumok bemutatására hivatott kiállítás szervezése, PPT készítése saját iskolájukról, lakhelyükről, gasztronómiájukról, kultúrájukról, szokásaikról, híres személyekről (írók, tudósok, sportolók, művészek), stb., képes újság szerkesztése (több nyelven is), karácsonyi képeslap készítése és elküldése a partner iskoláknak, színdarab összeállítása a toleranciáról, szolidaritásról, barátságról, és kétnyelvű útikönyv készítése minden ország meglátogatott területeiről. Ezekkel a feladatokkal fejlesztjük a tanulók idegen nyelvi, interkulturális és szociális kompetenciáját.
Comments